reklama

Prečo by mali byť povinné lyžiarske prilby?

V sobotu 14.1.2006 došlo v lyžiarskom areáli Liptovská Teplička k tragickej udalosti ktorá opakovane poukazuje na chýbajúcu legislatívu, čo sa týka bezpečnosti na svahoch a zjazdovkách slovenských lyžiarskych stredísk. Podľa agentúrnych správ došlo k zrážke 15 ročného chlapca s (podľa TV JOJ 13 ročným a podľa portálu Dnes a Bleskovky, 10 ročným) dievčaťom. Následkom zrážky dievča upadlo do bezvedomia s následným zlyhávaním životných funkcii a ani okamžitý zásah Horskej záchrannej služby a neskôr po prílete okamžitý transport Leteckou záchrannou službou nepomohol zachrániť mladý život.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (65)

Tato udalosť opakovane vyvoláva otázku dokedy budú na svahoch nezodpovednosťou účastníkov zomierať deti? Pritom riešenie je pomerne jednoduché len ho treba zaviesť do praxe. Na Slovensku totiž absolútne absentujú predpisy správania sa na lyžiarskych svahoch, povinné nosenie prilieb nie je povinné ani pri lyžiarskych kurzoch, či tréningoch lyžiarskych prípravok, tobôž nie pri individuálnom lyžovaní. 

V zásade si je treba uvedomiť že rozvojom carvingu sa zasadne zmenili rýchlosti dosahované pri lyžovaní. Kedysi pri amatérskom lyžovaní sa striktne používal tzv. šmýkavý štýl, ktorý pri každom oblúku lyžiara pribrzďoval a preto sa vyššie rýchlosti dosahovali iba pri zjazde, alebo veľkých obrákových oblúkoch. Vyššími rýchlosťami sa pri amatérskom lyžovaní tej dobe jazdilo minimálne, pretože svahy boli minimálne upravene, a pokrýval ich výlučne prírodný sneh, ktorý ma malú súdržnosť a prakticky okamžite sa z neho začali vytvárať bubny. Preto lyžiar mal pomerne dosť veľký problém udržať stabilitu pri vyššej rýchlosti a bubnovitý svah núti skôr k malým oblúkom pri malých rýchlostiach. V súčasnosti má prevažná väčšina svahov technicky sneh ako podklad, ktorý je tvrdý, bubny sa prakticky netvoria a jeho udržiavanie zaručuje hladký rovný povrch ideálny pre carvové oblúky na lyžiach stredného a väčšieho rádiusu (ktorý je pre slabších lyžiarov menej namáhavý ako precízne vedenie oblúkov o malom polomere) vo vysokých rýchlostiach. V súčasnosti je pomerne veľa lyžiarov ktorí zvládli carvovú techniku, ale bez toho aby vedeli v prípade núdze prudko zmeniť smer a rýchlosť jazdy. Navyše jedine pri carvingu a hlavne funcarvingu hrozí zrážka, ktorá v časoch pred nástupom carvingových lyží ani nebola možná a to zrážka dvoch lyžiarov, ktorý pri zastavovaní, natiahnu oblúk do protisvahu, kde sa môžu zraziť s lyžiarom prevádzajúcim rovnaký manéver na opačnú stranu. Všetky tieto faktory extrémne zvyšujú riziko vážneho úrazu hlavne chrbtice a hlavy. Ak tomu pripočítame zvýšenú zraniteľnosť detského tela s absenciou obranných reakcii a hlavne náchylnosť k závažným mozgovo-miešnym poraneniam, výsledkom je obrovské riziko vážneho úrazu s následkom smrti, alebo s trvalými následkami. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V zahraničí pritom bežné že všade na lyžiarskych svahoch a zjazdovkách pri vstupoch na vlek či lanovku, je v niekoľkých jazykoch uvedený tzv. "Biely kódex". Ide o pravidlá správania sa na zjazdovke, ktoré majú zaručiť bezpečnosť lyžiarov a ich porušovanie môže mat za následok odobratie skipassu. Naviac každé vážne poranenie spôsobené inou osobou ma za následok vyšetrovanie políciou ako by išlo o akékoľvek iné ublíženie na zdraví, bez ohľadu na to že sa to stalo pri športovej činnosti. Taliansko má dokonca ako jediná krajina EU zavedene povinne nosenie lyžiarskych prilieb u deti. V ostatných krajinách únie to vyžadujú hlavne školské kurzy, lyžiarske oddiely a školy, kde týmto spôsobom predchádzajú zraneniam a tým ev. neskorším žalobám na organizáciu s následným vymáhaním finančnej  náhrady. Ako vidíme peniaze vládnu svetu, ale v tomto prípade to má pozitívny vplyv, prevoze pomáha predchádzať vážnym úrazom. Na tému povinného nosenia ochranných prilieb pri lyžovaní u nás sa diskutovalo už pred niekoľkými rokmi, keď došlo k tragickému úrazu v Skiparku Vyšné Ružbachy, kde sa stal smrteľný úraz dieťaťa pádom ťažného lana vleku a zasiahnutím hlavy postihnutej. Vyriešilo sa to tuším obvinením prevádzkovateľa vleku z ublíženia na zdraví z nedbanlivosti a problém sa komplexne ďalej neriešil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Presne štatistiky od HZS na Slovensku nemám k dispozícii, ale Horská Služba Českej Republiky eviduje za minuloročnú sezónu takmer 8000 zranení na zjazdovkách z čoho bolo takmer 1000 vážnych úrazov hlavy a niekoľko z nich skončilo smrťou. Na základe týchto nelichotivých čísel Česká republika vážne zvažuje uzákonenie povinného nosenia lyžiarskych prilieb (podotýkam že povinne nosenie cyklistických prilieb už uzákonené majú), zatiaľ ich propagáciou striktne doporučujú. U nás zatiaľ o ničom takom neviem s som zvedavý kedy sa niečo také bude na kompetentných miestach riešiť. Zatiaľ však mam dojem že naši politici sú natoľko zaujatí interpersonálnymi vzťahmi a riešením vážnych káuz, ako sú nepriatelia národa Rusko a Fico a ev. ešte aj Mečiar, že im na nejaké nepodstatne úmrtia deti nezostává čas.

Ján František Kočiš

Ján František Kočiš

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zdravotnícky záchranár, milovník hôr, hlavne všetkých foriem lyžovania, humanista, nepriatel všetkých neprávostí a krívd. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťZdravotníctvoŠport

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu